Flera nya dödsfall inom hemtjänsten
Fyra dödsfall kopplade till allvarliga missförhållanden inom hemtjänsten har skakat Landskrona. Samtidigt avslöjas hur en äldre man i Tibro levt bland avföring, smuts och matrester trots dagliga hemtjänstinsatser. Enligt omsorgschefen är det av ”respekt” för vårdtagarens rättigheter som man inte gör något åt misären.
Skandalen kring hemtjänsten i Landskrona fortsätter att fördjupas rapporterar HD. Efter tidigare avslöjanden om dödsfall, avskedade chefer och ekonomiska oegentligheter har kommunen nu återigen gjort en lex Sarah-anmälan sedan ytterligare två personer avlidit efter allvarliga brister i samband med utskrivning från sjukhus.
Enligt kommunens egna utredningar borde båda personerna ha haft nattliga omsorgsinsatser. Sjukhuspersonal hade dessutom uppmärksammat kommunen på behoven innan patienterna skrevs ut.
Två nya dödsfall i Landskrona
I det ena fallet skickades en svårt sjuk person hem trots dokumenterad hög fallrisk, behov av omfattande stöd och uppgifter om att trygghetslarmet inte användes. Behovet av nattillsyn uppmärksammades aldrig av biståndshandläggaren. Personen hittades nästa morgon på golvet efter att ha legat där hela natten och avled några timmar senare.
LÄS ÄVEN: Lönn: Hemtjänstens skräckinvandrare krossar myten att arbete löser integrationen
Det andra ärendet gäller en person som skrevs ut med misstänkt urinvägsinfektion, kognitiv svikt och vanföreställningar. Trots att sjukvårdspersonal varnade för ett omfattande omsorgsbehov gjordes inget hembesök. Handläggaren utgick i stället från äldre dokumentation och planerade ett uppföljningsbesök nästan en vecka senare. Under dagarna som följde föll personen upprepade gånger och avled fem dagar efter utskrivningen.
Flera tragedier på kort tid
Båda händelserna bedöms av kommunen som allvarliga missförhållanden. De kommer ovanpå två tidigare uppmärksammade dödsfall under året med liknande omständigheter.
I maj avled en person efter att ha larmat upprepade gånger utan att hjälp kom fram. Kort därefter avled ytterligare en person sedan flera trygghetslarm aldrig vidarebefordrats från den larmcentral som används av Landskrona Omsorg.
Kommunen säger nu att rutinerna förändras för att minska risken för liknande händelser. Samtidigt riktas skarp kritik mot hur verksamheten fungerar och varför tidigare brister inte har förhindrat nya allvarliga missförhållanden.
LÄS ÄVEN: Dagerlind: Den förbjudna valfrågan – hur Sverige svek sina äldre
Omsorgsnämndens ordförande Annette Lindberg Mohlin (L) skriver: ”Jag tar fullt politiskt ansvar för all verksamhet som bedrivs inom Omsorgsförvaltningen och Landskrona Omsorg AB. Något annat alternativ finns naturligtvis inte när jag är ordförande i både nämnden och bolaget.”
Samtidigt markerar hon en gräns för det politiska ansvaret: ”Däremot är det inte rimligt att kräva mitt, bolagsstyrelsens eller omsorgsnämndens ansvar för varje enskilt beslut som sker ute i verksamheten.”
Hon påstår också med en egen tolkning att ingen av utredningarna visat någon koppling mellan hemtjänstens agerande och att personer avlidit.
Misär bakom stängd dörr i Tibro
Samtidigt väcker ett fall i Tibro som SR uppmärksammat frågor om hur långt kommunens ansvar sträcker sig när hemtjänstpersonalen av olika skäl inte kan ta sig in till vårdtagaren.
Räddningstjänsten slog larm efter att ha ryckt ut till en äldre man som ramlat och inte kunde ta sig upp. Inne i bostaden möttes personalen av vad de beskrev som en sanitär katastrof.
– Mat, avföring och skräp genomgående i bostaden. På spisen syntes det beläggningar av gammal mat och smuts.
Det anmärkningsvärda är att mannen samtidigt hade dagliga hemtjänstinsatser och regelbundet boendestöd. Räddningspersonal ifrågasatte hur en människa kunde leva under sådana förhållanden samtidigt som kommunen besökte honom.
”Respekt” att inte åtgärda
Kommunens vård- och omsorgschef Tor Kempe förklarar situationen med att mannen skulle ha tackat nej till hjälp.
– Man har faktiskt rätt att tacka nej till sina insatser och bestämma själv över sitt liv.
Han beskriver detta som något kommunen måste respektera. Samtidigt säger han att personalen i sådana situationer ska försöka motivera personen att ta emot hjälp och vid behov göra en orosanmälan till socialtjänsten.
LÄS ÄVEN: Sveriges skamfläck: Välfärdslandet som övergav sina gamla
När Sveriges Radios reporter frågar om kommunen faktiskt gjort en sådan anmälan i det aktuella fallet svarar Tor Kempe att han inte vet.
– Jag vet inte om vi har gjort det i det här fallet. Det är en utredning som pågår och vi får titta på om vi har vidtagit rätt åtgärder.
Inlägget Flera nya dödsfall inom hemtjänsten dök först upp på Samnytt.
Responses