“Pride har blivit Sveriges nya Gud” – skolavslutning med Prideflaggor och kondomer till barnen

När grundskolan Vittra Gerdsken i Alingsås höll sin skolavslutning i Svenska kyrkans lokaler möttes eleverna inte av en traditionell välsignelse, utan av regnbågsflaggor, Pride-budskap – och utanför en skål fylld med både godis och kondomer. Händelsen har väckt starka reaktioner från både politiskt och kristet håll. Kritiker menar att kyrkan har blivit ett språkrör för en vänsterradikal ideologi, snarare än att stå upp för den kristna tron. Samnytt har intervjuat SD-politikern Gunilla Gomér, teologen Gabriel Külen och kyrkoherden Katarina Egfors Härnring i Alingsås.

Svenska kyrkan är formellt en partipolitiskt obunden organisation, men kritiken växer kring dess allt tydligare ställningstaganden i kulturella och politiska frågor. Under de senaste åren har kyrkan gjort sig känd för sin aktiva närvaro i Pride-parader, regnbågsflaggor vid altaret och teologiska tolkningar som avviker från klassisk kristen lära.

Samtidigt får präster inte be välsignelsen över barn eller nämna Jesus i samband med skolavslutningar i kyrkan.

Händelsen i Alingsås – där elever efter avslutningen möttes av en monter från ungdomsmottagningen utanför kyrkan, där kondomer låg bland godis – har kommit att symbolisera den djupare konflikt som nu bubblar upp till ytan. För många har det blivit en tydlig bild av hur kyrkans andliga uppdrag allt mer trängs undan till förmån för en ideologiskt färgad värdegrund.

När SVT uppmärksammade händelsen beskrevs reaktionerna som “kondomilskan”.

SD-politiker: “Vi måste våga säga ifrån”

Gunilla Gomér är före detta riksdagsledamot för Kristdemokraterna, numera SD-politiker i Alingsås. Hon är troende kristen och har i flera år varit aktiv i kyrkopolitiken. Hon satt tidigare i kyrkofullmäktige i Svenska kyrkan.

Hon var själv på plats i kyrkan med sin tolvåriga flicka under skolavslutningen.

– Svenska flaggan hade varit mer naturlig att ha på en skolavslutning än Pride-flaggor. Alla ryms ju under den svenska fanan, även homosexuella, säger hon.

Se videoklipp från avslutningen:

Pride och vänstern har kidnappat Svenska kyrkan och dess uppdrag, för att påverka människor i en annan riktning än den kristna.

Gunilla Gomér (SD)

Det som upprörde henne mest var vad som hände efter avslutningen. I parken utanför stod ungdomsmottagningen med en informationsmonter – där en skål med godis blandats med kondomer.

– Min flicka trodde det var godis. När hon förstod vad det var sa hon att det var äckligt. Hon behöver inte sexualupplysning på en skolavslutning. Det är helt fel forum.

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkan arrangerar allsång med dragqueen

Gomér kritiserar att präster inte längre får be välsignelsen över barn, samtidigt som Pride lyfts fram i Svenska kyrkan. Hon menar att RFSL och Pride är tydligt vänsterpolitiska rörelser och att deras närvaro i kyrkorummet är ett uttryck för en ideologisk erövring.

Tycker du att Svenska kyrkan har övergett sitt uppdrag som kristen institution? Vad säger det i så fall om tillståndet i vårt samhälle?

– Jag anser att den Svenska kyrkan har tappat sin kompass, kring vad deras uppdrag är. Pride och vänstern har kidnappat Svenska kyrkan och dess uppdrag, för att påverka människor i en annan riktning än den kristna.

Det är väldigt vänstervridet och svårt att få sin sak hörd. Man blir kallad rasist så fort man öppnar munnen.

Gunilla Gomér (SD), om den Svenska kyrkan

Vart går gränsen? När tycker du att vi måste säga ”stopp” – inte bara till symboliken, utan till det underliggande maktövertagandet av våra kyrkorum?

– Vi måste våga höja våra röster som anhöriga och säga att det här är inte OK, att låta barnen påverkas. Jag skulle kunna tänka mig att vända i dörröppningen, men för barnens skull så står man där. De har övat på sånger, och de har förberett hur de ska framföra för sina anhöriga, då går man inte ut ur kyrkan.

Samnytt frågar om hon fortfarande är medlem i Svenska kyrkan:

– Jag gick ur under förra mandatperioden. Jag var engagerad i kyrkofullmäktige i kommunen. Och nästan alla möten handlade om Pride och homosexuella och kärlek i den formen. Jag orkade inte vara med, jag gick ut – och jag gick ur kyrkan också. Hon fortsätter:

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkans nya psalmer handlar om klimat och invandring

– Sen är det bra om folk stannar kvar och jobbar för saken, men det är otroligt tungt. Och väldigt vänstervridet och svårt att få sin sak hörd. Man blir kallad rasist så fort man öppnar munnen.

Gunilla Gomér (SD) och Gabriel Külen. Foto: Privat, Faksimil Facebook

Vi kommer in på detta med att Svenska kyrkan idag använder sig av “religionsneutrala rum” och ibland täcker över korset med ett tygstycke.

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkan plockar ned kors och satsar på ”religionsneutralitet“

– Ja, då har den Svenska kyrkan inget existensberättigande längre, för kristendomen ska ha en särställning i landet överhuvudtaget, framför andra religioner. Och religionsfrihet betyder att du privat får tro vad du vill, men det betyder inte att man måste inta det offentliga rummet. Det är helt galet.

Vad säger du om en del präster tycker att det är fint om kyrkor görs om till moskéer?

– Ja, då kan de ju bli imamer istället, då har de inte i Svenska kyrkan att göra och de har ju tappat innebörden av sitt uppdrag och sitt ämbete.

📣 Uppskattar du Samnytts journalistik?

Om du vill att vi ska kunna fortsätta granska etablissemanget – bli gärna prenumerant!

JUST NU: Halva priset på prenumeration – klicka här.
Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
Vill du donera på andra sätt? Läs mer här.

Teolog: “Pride har blivit Sveriges nya Gud”

Gabriel Külen med syriansk bakgrund är teolog med frikyrklig bakgrund. Han är verksam som föreläsare och skribent, med fokus på kristen tro och samtidskritik. Han är känd för sin kritik mot normupplösning och ideologisk infiltration i kyrkliga sammanhang.

Vad säger det om Svenska kyrkans tillstånd att man i dag sluter upp bakom en rörelse som har rötter i marxistisk normkritik, men vänder ryggen åt sin egen troslära?

– Först och främst, det är beklagligt och tragiskt. Kyrkans essens är till för att hjälpa människan till omvändelse, att hjälpa människan att helas. Här har man ändrat kyrkan och Kristus efter människans begär. Man ändrar inte människan efter Kristus. Det är kyrkans budskap, att bli lik Jesus, men tyvärr gör de Jesus lik människan. Därför har man misslyckats med att föra evangeliet vidare, vilket är hela grunden i kyrkans liv och tro på jorden.

LÄS ÄVEN: Gabriels könsbytes-kritik mot Svenska kyrkan gör succé

Han för resonemanget vidare till mytologins värld och den grekiska gudinnan Afrodite:

– Om du läser hennes historia, och jämför det med Pride, så kommer du att se likheter. Och därför är min fråga till präster i den Svenska kyrkan idag, till Svenska kyrkan överlag, vem är er Gud? För jag tror att de själva inte vet längre vem deras Gud är.

Många föräldrar upplever att skola och kyrka samverkar i en sorts indoktrinering. Är det en korrekt bild enligt dig?

– Indoktrinering av HBTQ eller av Kristendom?

Jag tänker på Pride och vänsterideologi.

– Ja, så är det. När du i Guds hus, tillsammans med skolan, lär barnen att det här är det normala, det här är det som är rätt, så är det en form av indoktrinering. För barn tror på vad vi säger och vad vi visar dem. Och självklart, för in den här ideologin, för det är en ideologi, in i skolan och in i kyrkan, och de två samverkar… Det blir två starka röster i samhället som påverkar barnen. Så det är hundra procent indoktrinering, alla dagar i veckan.

Svenskarna bör verkligen säga till Svenska kyrkan; Stopp! Det räcker!

Gabriel Külen, teolog

Pride sägs stå för tolerans – men är det inte snarare en intolerant rörelse där avvikande åsikter om kön, familj och tro inte längre tolereras?

– Ja, precis. Och det här är jätteskrämmande. Titta på vad som hände i Ungern. Ungern är ett demokratiskt land, där de folkvalda har bestämt att Pride inte får firas på gatan. Och det här betyder inte att de är emot människor, vilka de nu är, men de har insett att den här ideologin inte är bra för barn. Den har skapat förvirring och ohälsa. Han fortsätter:

– Men vad händer då? Svenska politiker åker ner och bryter mot den ungerska lagen, som alltså är demokratiskt stiftad. Det här visar att demokrati är bra, så länge ni tycker som oss.

LÄS ÄVEN: Hårdnande Pride-krig mellan von der Leyen och Orbán

Külen ifrågasätter också varför inte heterosexuella är representerade i Pride.

Bör troende kristna idag lämna Svenska kyrkan – givet att den verkar ha övergett sitt uppdrag för att agera moraliskt alibi åt en vänsterradikal agenda?

– Jag skulle aldrig uppmanar människor att byta kyrka, men jag skulle säga till människor, vem är din Gud? Om Jesus Kristus är din Gud, ja, då bör du se över den Svenska kyrkans trosuppfattning. Jag tror inte att den Svenska kyrkan lever i sanningen längre. Inte efter den Kristus som visade sig för oss. Han avslutar:

– Svenskarna bör verkligen säga till Svenska kyrkan; Stopp! Det räcker. Det här är ingen förening, det här är inget vi ska ha för skojs skull. Kristendomen finns inte bara för att göra människor glada, utan för att göra människor fria. Att kämpa för sanningen kan göra ont, det gör ibland ont för mig. Jag blir själv hatad, jag får väldigt sjuka meddelanden. Men jag lever i sanningen och det gör att jag kan sova med gott samvete och jag är fri.

Kyrkoherden: “Det blåser fientliga vindar”

Katarina Egfors Härnring är kyrkoherde i Alingsås pastorat. Hon försvarar Pride-närvaron i kyrkan med att det sammanföll med Pride-veckan och att prästen endast förklarade varför flaggor och symboler fanns där.

Hur förklarar ni att det är tillåtet att lyfta fram en starkt politiserad ideologi som Pride under skolavslutningar i kyrkorummet – samtidigt som prästen inte får be en enkel välsignelse över barnen?

– Detta var ju mitt under Pride-veckan, och det som prästen gjorde var ju bara att förklara varför det var Pride-flaggor i kyrkan, varför detta pågick. Något annat prat var det inte om det.

Kyrkoherde Katarina Egfors Härnring / Barn vid Christiane kyrkan under Pride-veckan- Bild: Faksimil Facebook

Men symbolerna för den här ideologin fanns ju i hela kyrkan? Eller håller du inte med om att Pride är en politisk ideologi?

– Det beror på hur man definierar det. Det ges en massa epitet och påståenden från olika håll, kring detta. Men vi vill ju naturligtvis lyfta det, det handlar ju också om människovärde, tänker jag, så det är jätteviktigt.

LÄS ÄVEN: Präst vill köpa Växjökyrka – men Svenska kyrkan vill den blir moské

Pride som organisation tillåter ju inte att till exempel Sverigedemokraterna eller andra konservativa att få delta i deras parader och evenemang, hur tror du att det uppfattas när kyrkan tar så tydlig politisk ställning?

– Jag vet för lite om det som du påstår. Men jag tänker att det finns väl olika grupperingar i de flesta partier som stödjer detta.

På frågan om hur beslut fattas kring deltagande i Pride, säger Egfors Härnring att det handlar om att visa solidaritet, inte marknadsföring.

– Det är inget PR-projekt för kyrkan. Det handlar om att visa solidaritet med den gruppen, som på många sätt osynliggörs. Jag har till exempel aldrig stött på så mycket hat som kring detta. Och då förstår man ju också vad många människor utsätts för. Och det har förändrats också kanske ännu tydligare de sista åren, det blåser sådana vindar i vårt samhälle, som är väldigt fientliga.

Vad är det för vindar du tänker på?

– Det är ett sådant enormt hat, jag får ju mejl och brev kring detta, och som dessutom visar på en oerhörd okunskap, om vad det handlar om, och det tycker jag är beklagligt.

Kan du identifiera det här hatet, var menar du att det kommer ifrån? Vem är det som hatar?

– Jag kan bara tala om enskilda människor som hör av sig, men om det är enskilda människor bakom de här mejlen, det kan jag ibland undra… De uttrycker ett otroligt hat.

Menar du hat mot homosexuella då?

– Absolut. Och de drar jättemärkliga slutsatser. Och det tycker jag är väldigt sorgligt och underligt i ett sådant samhälle som vi har.

Inom flera inriktningar av islam är ju homosexualitet förknippat med dödsstraff. Är det muslimer som hatar?

– Nej, inte vad jag har sett, alls, det som kommit mig till del.

Därefter säger Katarina Egfors Härnring att hon måste skynda sig till ett möte och avslutar intervjun.

📣 Gillar du den här artikeln?

Om du uppskattar Samnytts journalistik och vill att vi ska kunna fortsätta granska etablissemanget – bli gärna prenumerant!

JUST NU: Halva priset på prenumeration – klicka här.
Swish: Donera valfri summa till 123 083 3350
Vill du donera på andra sätt? Läs mer här.

LÄS ÄVEN: Snart är färre än hälften medlemmar i Svenska kyrkan

Inlägget “Pride har blivit Sveriges nya Gud” – skolavslutning med Prideflaggor och kondomer till barnen dök först upp på Samnytt.

Related Articles

Responses

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev

Kom på träffar med Svepet.nu