HD: Blockera trafik och ambulans inte sabotage – om det är för klimatets skull

Högsta domstolen frikänner flera kriminella klimatextremister från organisationen Återställ våtmarker för sabotage, efter att de blockerat trafik och en utryckande ambulans under en olaglig aktion på en av Stockholms större trafikleder. Domstolen går längre än hovrätten och anser att blockaden inte utgjorde ett tillräckligt allvarligt angrepp på samhällsintressen för att klassas som sabotage – inte om väger in det enligt HD vällovliga politiska syftet med aktionen.

Aktionen iscensattes under morgonrusningen på E4 i närheten av Karolinska universitetssjukhuset i Solna, där aktivister från Återställ våtmarker satte sig på vägbanan och därmed blockerade trafiken från att komma fram, inklusive en utryckande ambulans med högsta prioritet. Trots att polisen beordrade dem att lämna platsen, vägrade de brottsliga deltagarna att flytta på sig.

LÄS MER: Hovrätten FRIKÄNNER klimataktivister som blockerade E4:an

Tingsrätten dömde aktivisterna både för sabotage och för ohörsamhet mot ordningsmakten. Hovrätten frikände dem från sabotage, men fällande dom kvarstod för ohörsamhet. Högsta domstolen har nu prövat endast sabotagefrågan – och friar aktivisterna helt.

Inget sabotage – om “goda” syftet vägs in

Högsta domstolen konstaterar att brottet sabotage, enligt svensk straffrätt, är tänkt att träffa angrepp mot vitala samhällsfunktioner – såsom försvar, energiförsörjning eller den allmänna ordningen – i en utsträckning som utgör ett hot mot centrala samhällsfunktioner.

LÄS MER: SE VIDEO: Här blockerar klimatextremister ambulans vid sjukhuset

I domens centrala resonemang (punkterna 1–19) förklarar domstolen att en, som de beskriver det ”tillfällig och fredlig” vägblockad i samband med en politisk demonstration inte når upp till den nivå av samhällsfara som sabotagebestämmelsen förutsätter. Man lyfter särskilt att lagens bokstav – trots att den inkluderar allvarliga störningar av trafiken – inte får tolkas så strängt när syftet är klimatpolitisk opinionsbildning.

Det är inte tillräckligt att trafiken på en större väg blockeras under en viss tid. För att ansvar för sabotage ska kunna komma i fråga krävs att störningen har en sådan karaktär att det rör sig om ett verkligt angrepp på en samhällsfunktion av särskild vikt.” (punkt 19)

Demonstrationsfrihet och proportionalitet

Domstolen understryker även vikten av demonstrations- och yttrandefrihet, vilka är grundlagsskyddade enligt Regeringsformen. Dessa friheter ska, enligt HD, väga tungt vid bedömningen av brottsligt ansvar i samband med politiska manifestationer.

Därför måste, enligt HD, rättssystemet utöva “återhållsamhet och proportionalitet” när straffrätten används mot den typ av brott som av dess sympatisörer rubriceras ”civil olydnad” och som syftar till opinionsbildning i som de själva anser viktiga samhällsfrågor – i detta fall övertygelsen om en nära förestående klimatkatastrof.

Går längre än hovrätten

HD:s dom följer i praktiken hovrättens linje, men förstärker och förtydligar att sabotage inte ska användas som påföljd för aktioner av det slag som Återställ våtmarker genomförde. Domstolen gör en tydlig principmarkering: brottsbekämpning får inte urholka den klimatpolitiska yttrande- och demonstrationsfriheten, även om de är olagliga/icke tillståndsgivna och innebär störningar i vardagen för trafikanter och ambulanstrafik.

Domstolen frångår en strikt tolkning av lagens ordalydelse, och väger i stället in extremisternas politiska syfte och samhällskritiska budskap. HD-domen ansluter till en trend hos domstolarna, som mötts av kritik, där påföljderna för klimatkriminella verksamhet varit påfallande milda och där men velat skapa nya gränsdragningar mellan grön aktivism och traditionell rättsordning.

LÄ SÄVEN: Ambulanspersonal varnar för livsfara när klimatextremister blockerar trafiken

Inlägget HD: Blockera trafik och ambulans inte sabotage – om det är för klimatets skull dök först upp på Samnytt.

Related Articles

Radikalfeminismen

I januari år 2016 publicerade historieprofessorn Mark Ca­rey vid University of Oregon tillsammans med två kollegor i tidskriften Progress in Human Geography sin forskningsrap­port ”Glaciärer,…

Responses

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev

Kom på träffar med Svepet.nu